Efektivitas Pembelajaran Kooperatif Pelatihan Dasar Calon Pegawai Negeri Sipil di Balai Diklat Aparatur Kementerian Kelautan dan Perikanan

Main Article Content

afnanfuadi fuadi

Abstract

This study aimed to determine the effectiveness of cooperative learning methods in civil servant candidate training batch 7 at Apparatus Training Center, Ministry of Maritime Affairs and Fisheries  This research were classroom action research with a quantitative approach. Data collection method used questionnaire, assignment sheet, interview and observation. This research conducted by comparing learning effectiveness in two different class namely experiment class that implement cooperative learning and control class that not implement cooperative learning.  Learning effectiveness was assesed using two indicators namely activeness and learning result.  Data analysis conducted by comparing learning result from experiment class and control class. The result of data processing shows that the average activeness score for the control class is 66.8% and the experimental class is 85.6%. The average learning result of the control class is 82.03 and the experimental class is 91.2. From these data, there is a percentage increase in the active score of participants from the control class compared to the experimental class  28.1% and the percentage increase in learning outcomes  11.2%. It can be conlused that cooperative learning method can increase the learning effectiveness of civil servant candidate training batch 7. Cooperative learning method can be used as alternative learning method at civil servant candidate training.

Article Details

How to Cite
fuadi, afnanfuadi. (2021). Efektivitas Pembelajaran Kooperatif Pelatihan Dasar Calon Pegawai Negeri Sipil di Balai Diklat Aparatur Kementerian Kelautan dan Perikanan. Cendekia Niaga, 5(2), 190-200. https://doi.org/10.52391/jcn.v5i2.626
Section
Articles

References

Andrianto, S., 2019, Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbasis Keterampilan 4C Pada Diklat PKS Angakatan 18 di BPSDM Provinsi DKI Jakarta, Orasi Ilmiah Calon Widyaiswara Ahli Utama, Jakarta: Lembaga Administrasi Negara.
Arikunto, Suharsimi, 2014, Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Bumi Aksara.
Asrilia, K., 2020, Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar dari Rumah Selama Pandemi Covid-19, Jurnal Review Pendidikan Dasar, Volume 6, No. 3, (https://ejournal.upi.edu, diakses tanggal 25 September 2021).
Basuki, 2009, Desain Pembelajaran Berbasis Penelitian Tindakan Kelas, Ponorogo: STAIN Ponorogo Press.
Cahya Saputra, Ridwan dan Efita Sari, Dhany, 2018, Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Dengan Penggunaan Media Elektronik Untuk Meningkatkan Minat Siswa Dalam Pembelajaran Akuntansi, Jurnal dalam Seminar Nasional Universitas Muhammadiyah Surakarta, (Online), (https://publikasiilmiah.ums.ac.id, diakses tanggal 29 Agustus 2021).
Hamalik,O., 2015, Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem, Bandung: Bumi Aksara.
Hasanah, Zuriatun, 2021, Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Kekatifan Belajar Siswa, Jurnal Studi Kemahasiswaan, (Online) Volume 1, No. 1, (https://jurnal.stituwjombang.ac.id, diakses tanggal 24 Agustus 2021).
Isjoni, 2010, Pembelajaran Kooperatif, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Lembaga Administrasi Negara, 2021, Peraturan Lembaga Administrasi Negara Nomor 1 tahun 2021 tentang Pelatihan Dasar Calon Pegawai Negeri Sipil, Jakarta: Lembaga Adimistrasi Negara.
Mahardi, Hendri & Erlisnawati, 2015, Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Siswa Kelas III B SDN 115 Pekanbaru, Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau (Online), Volume 4, No. 1, (https://primary.ejournal.unri.ac.id, diakes tanggal 25 Agustus 2021).
Rifanty, E., 2019, Peningkatan Keaktifan Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Pada Peserta Didik Kelas VB SD Muhammadiyah Condongcatur, Jurnal JPSD (Online), Volume 1, No. 2, (https://eprints.uad.ac.id, diakses tanggal 23 September 2021).
Sjafei I., 2017, Pembelajaran Kooperatif Dalam Penegmbangan Sikap pada Tugas Akademik, Jurnal Educate (Online) Volume 2, No.1, (https://ejournal.uika.ac.id, diakses tanggal 23 September 2021).
Solikhin, 2020, Implementasi Model Pembelajaran ARCS Pada Mata Pelajaran Pekerjaan Teknik Otomotif Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas X TKR A Teknik Kendaraan Ringan di SMK Nasional Berbah Tahun Ajaran 2019/2020, Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif (Online) Volume 3 No. 1, (https://journal.uny.ac.id, diakses tanggal 20 Oktober 2021).
Sudjana, 2018, Manajemen Program Pendidikan, Bandung: Falah Production.
Sugiyono, 2017, Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D, Bandung: Alfa Beta.
Wena, M, 2009, Strategi Pembelajaran Inovatif Kontenporer Suatu Tinjauan Konseptual Operasional, Jakarta: Bumi Aksara.